Eskiden spor haberlerini takip etmenin bir serüveni vardı. Yeni transfer dedikoduları, sakatlanan sporcuların durumu, takımların maç öncesi hazırlıkları ya da köşe yazarlarının yorumları… Bunların hepsine ulaşmak için saman kağıtlara basılı gazeteleri satın almak gerekirdi.
Diğer taraftan spor gazetelerinin de bir haber yapma hikayesi vardı. Bir spor muhabiri, spor olayını haberleştirmek için kulüp tesislerinden stadyumlara gecesini gündüzüne katar, negatifi sınırlı fotoğraf makinasıyla görüntü almaya çalışır ve bunları haberleştirip baskıya hazır hale getirmeye çalışırdı. Ya şimdi?
Sürekli değişim ve gelişim içerisinde olan teknoloji, kişi ya da kurumların kitlelere ulaşma biçimlerini de değiştirdi. Bilimsel gelişimlerin hayatımıza kattığı konfor, bazen özlesek de eski alışkanlıklarımızı zorunlu değişime uğrattı. Çoğu meslek kolu da bu gelişimlerden etkilendi. Bunun en canlı örneklerinden biri de spor yayıncılığı. Önceleri gazeteler aracılığı ile ulaştığımız spor haberlerini sırasıyla Radyo, Televizyon, İnternet siteleri ve son olarak da Sosyal Medyadan takip etmeye başladık.
Teknoloji, spor medyasının sadece mecrasını değiştirmedi. Kullanılan araç gereçlerini de değiştirdi. Daktilo, film ve analog fotoğraf makinalarının yerini klavye, bilgisayar ve dijital fotoğraf makinaları ile akıllı telefonlar aldı.
Kitlelere ulaşma yöntemi ve kullanılan araç-gereçler gibi bir spor muhabirinin okur kitlesine ulaştıracağı haberin kaynağına ulaşma şekli de değişti. Genellikle gazete binası, kulüp yönetim binası ve antrenman sahası arasında mesleğini icra eden spor muhabirlerinin şimdilerde vazgeçemediği haber kaynağı sosyal medya kanalları oldu.
Teknolojik gelişmelerin hayatımıza getirdiği kolaylıklar spor medyasının işini bir yandan kolaylaştırırken bir yandan da zorlaştırdı. Sosyal Medya, haber kaynağı ile sporseverler arasında doğrudan bir iletişim kurarak spor muhabirini devre dışı bırakırken diğer taraftan haber kaynaklarının çeşitliliğini de arttırdı. Binlerce spor kulübü, sporcu ve de en önemlisi sporun doğrudan tüketicilerinin yer aldığı sosyal medya, spor medyasının da iştahını kabartıcı bir diyar oldu. Milyonlarca kişi ve kurumun bünyesinde iletiştiği bu mecrada bir gazeteci için haber yakalamak samanlıkta iğne aramaya; Popüler bir spor kulübü, sporcu ya da bir spor yöneticisi için de haber olmamak ip üzerinde yürümeye benzedi.
Spor Medya kuruluşlarının artık bir sosyal medya departmanı olduğu gibi, gazetelerde ya da web sitelerinde yer alacak haberlerin ilk alametleri de Sosyal Medya marifetiyle elde edilmeye başlandı. Spor kulüpleri, sporcular ya da yöneticiler sosyal medya sayesinde takipçilerini kolayca bilgilendirip yönlendirirken spor medyası da buradaki bilgileri kendi kitle iletişim araçlarından okurlarına duyurmakta.
Elbette spor medyası için kulüp, sporcu ya da yöneticilerin yaptığı bilgilendirmeler çok sıradan sayılabilir. Ancak spor medyası için; kulüpler, yöneticiler, sporcular ve sporseverler arasındaki etkileşim daha çok haber değeri taşımakta. Özellikle sırtını skandal haberciliğe dayayan ülkemiz spor medyası için sanal mecra vazgeçilmez bir araç oldu. Örnek olarak son birkaç yıldır sıkça rastladığımız transfer öncesi kulüp ile futbolcu-teknik adam arasındaki sosyal medya göz kırpışması spor basınına haber malzemesi oluyor; hele de o transferin gerçekleşmesi spor medyası için bal-kaymak tadına gelmekte. Örnekler çoğaltılabilir. Bir sporcunun rakip takım oyuncusu ile sosyal medyada atışması, kulüp yöneticileri arasında yaşanan sataşmalar, bir taraftar ile sporcu arasındaki diyaloglar, popüler bir futbolcunun bir kulübü takip etmeye başlaması ya da paylaşılan bir fotoğraf... Hepsi spor basın kurumları ve muhabirlerinin haber kaynaklarına eklendi.
Sözün özü sosyal medya basılı gazetelerin yerini almaya başladı. Sporun tüm aktörlerini içinde barındırabilen ve de çok daha agresif bir yapıda iletişimin gerçekleştiği bu yeni mecra, henüz keşfinin ilk 10 yılında kurum ve kişilerin vazgeçilmezi oldu. Bu uçsuz bucaksız diyara taşınamayan kurum ve kişiler içinse göç vakti geldi de geçiyor bile.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder